Amning og fast føde - 6 mdr.

8. november 2009

Alder:
6 mdr.

Amning og fast føde - 6 mdr.

Hej Helen.

Jeg har en del tanker og spørgsmål, jeg godt kunne ønske mig at få vendt med og besvaret af dig, men først vil jeg lige fortælle, at vores datter på nu næsten 6½ måned pludselig for to uger siden, er begyndt at sove bedre om natten. Efter at have været oppe 5-10 gange om natten i 12 uger, er jeg nu kun oppe TO gange. Men hvad vi pludselig gør rigtigt, ved jeg faktisk ikke. Hun sover 4-5 timer i træk nu, og det nyder vi. Nu skal moren her bare lige lære at sove igen :)

Der er dog ikke rigtig rytme i, hvornår hun melder sig. Nogen gange er det kl. 01 og 04. Andre gange er det 2.30 og allerede igen 04. Jeg har prøvet på at amme hende omkring midnat i søvne i håb om, at hun så vil tage det lange stræk derefter. Men hun vil ikke rigtig tage fat. Hun sover for godt, tror jeg.

Når hun melder sig, så sker det ofte ved, at hun ligger og pludrer. Hun falder ikke i søvn af sig selv igen, og efter en halv til en hel time ender det i gråd. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om jeg skal gå ind til hende med det samme, eller om jeg skal lade hende snakke. Hvis jeg lader hende snakke, mister hun jo noget søvn. På den anden side så er hun meget frisk, hvis jeg går ind til hende, så snart jeg hører hende.

Jeg skal starte på arbejde til januar og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig vide, hvordan jeg nedtrapper amningen. Mister hun selv lysten og afviser brystet, eller hvordan plejer det at forløbe? Lige nu følger jeg stort set den plan, som du tidligere har sendt mig.

6.30-7.00: Vågner. Tilbydes nogen gange bryst, hvis sidste amning har været før eller omkring kl. 03.

7.30-8.00: Grød med frugtmos. Spiser ½-1½ dl.

9-9.30: Ammer og puttes til lur. Sover 1½-2½ t.

11.30-12.00: Grønsagsmos, lige nu smagsprøver af kød, ristet rugbrød eller grønsager at gumle på. Spiser ½-1½ dl.

13.00-13.30: Ammer og puttes til lur. Sover 1½-2½ t.

15.30-16.00: Grød med frugtmos, frugt at sutte på. Spiser ½ dl.

Ammer – ind i mellem to gange.

17-17.30: Puttes og sover max 30 min.

18.00: Grønsagsmos, lige nu smagsprøver af kød, ristet rugbrød eller grønsager at gumle på. Spiser ½-1½ dl.

Ammer 1-3 gange alt efter hvor meget hun melder sig.

20-21: Ammer og puttes til nat.

Ammer to gange om natten.

Nogen dage sover hun en rigtig lang lur enten om formiddagen eller om eftermiddagen, så hun først kommer op omkring kl. 16 fra eftermiddagsluren. Det betyder, at hun først er træt igen omkring kl. 18.30, og her kan vi ikke rigtig finde ud af, om vi skal putte hende til powernap eller strække den til hun skal i seng.

Hun sover ca. 4 timer om dagen, men om natten er det meget forskelligt, da det jo afhænger af hvor sent den powernap ligger. Tager hun den efter kl. 18, er hun først parat til at gå i seng omkring kl. 22, men står alligevel op omkring kl. 7. Det virker som om hun har behov for powernappen endnu. Er det lige meget, at hun ikke altid ramme de 14-15 timers søvn?

Som du kan se, så ammer jeg en del endnu, men hun har vel stadig et stort behov for mælk? Jeg prøver at amme hende, når hun melder sig, men tilbyder hende dog bryst inden hver lur, selv om hun ikke direkte har meldt ...

Annonce

... sig. Hun spiser dog godt alligevel, og kommer også med sine ”nu-kan-det-næsten-ikke-gå-hurtigt-nok-lyde”, når jeg ligger hende på ammepuden og hiver op i trøjen. Er det i orden?

Er det rigtigt, at hvis vi ikke får hende til at tage flaske, så skal jeg amme til hun er 1 år? Jeg nyder at amme, men glæder mig også sådan til at få min krop for mig selv igen, og det behøver ikke at vare et halvt år endnu. Vi øver stadig en gang i mellem med flasken, men hun gumler bare på den, og så er hun ikke særlig vild med mme. Hun er ellers god til at suge af tudekoppen.

Vi har prøvet forskellige mærker af mme, sødet det med sukker og forsøgt med tudekoppen, men hun skærer de forfærdeligste ansigter. Vi har også ladet far og svigermor forsøge, hvor jeg ikke har været hjemme, men hun har spyttet det ud igen. Så har hun bare fået vand og mos.

Jeg er lidt bekymret for, om hun pludselig vil afvise brystet, og så vi ikke kan få mælk i hende. Skal vi bare blive ved med at prøve?

Mht. hendes indtag af fast føde, så får hun lov til at spise til hun lukker munden, eller til der ikke er mere. Jeg vil tro, at portionerne er mere eller mindre omkring 1½ dl. Jeg har før set, at du anbefaler at holde det nede på 1 dl, men det virker ikke som om hun afviser mælken bagefter. Lige nu har hun dog en periode, hvor hun ikke har særlig meget appetit. Hun spiser kun to skefulde og så lukker hun bestemt munden sammen, selv om jeg prøver at nøde hende til lidt mere. Først troede jeg, at det var fordi hun var forkølet, men det er hun over nu. Det har varet fire dage nu. Hun sover dog stadig godt om natten.

Jeg er klar over, at hendes mad nu skal begynde at blive mere ”klumpet”, men jeg blender det stadig, da hun får opkastfornemmelser bare af hirsegrød. Derfor er jeg heller ikke begyndt at give havregrød endnu. Jeg blander dog lidt hirse i hendes grød i håb om at vende hende til det. Igen skal vi bare blive ved med at prøve? Er hun først parat, når hun ikke får disse fornemmelser mere?

Efter at hun er startet med skemad ændrer hendes afførring sig hele tiden fra hård til blød og til hård igen. Nogen gange på den samme dag. Jeg giver hende sveskemos, så ofte jeg kan, men synes, at det må være træls for hende, at få sveskemos til alle hendes måltider. Det er vel kun, hvis afføring udebliver i flere dage, jeg skal prøve med lactulose? Når hun har hård mave, er det en meget stor og hård knold, som hun bruger lang tid på at presse ud. At vi er begyndt at give jern-dråber har ikke hjulpet på sagen. Vi har købt Glycifer 30 mg/ml, men i indlægsseddelen står der at man ikke må indtage det sammen med mad og drikke. Hvad gør vi, når hun ikke vil have det rent?

Må jeg krydre hendes mos med hvidløg og tørrede krydderier som oregano, paprika, kanel osv.?

Ellers er hun for det meste veltilpas, fuld af energi, begyndt at øve sig på at komme op på alle fire, har fået to tænder og har øget sin vægt med 700 gram på en måned. Så nu vejer hun 7,2 kg og er 72 cm. lang.

Det blev godt nok et langt brev. Håber ikke det gør noget. Jeg glæder mig i hvert fald til at høre fra dig. På forhånd tak…

Med venlig hilsen
En meget skrivelysten mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet